svar från magskolan.se

Förra veckan gick jag in på http://www.magskolan.se/ och ställde en fråga om mitt "magmunsbråck". Såhär svarade Michael Wedén, överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge:


Magmunsbråck och illamåendeFråga:

Jag har magmunsbråck och började må illa i februari -07. Jag mådde illa varje kväll tills min son föddes i juli, då jag var bra i en vecka, men sedan kom illamåendet tillbaka. I februari konstaterades att jag hade magmunsbråck och jag fick börja med omeprazol för att inflammationen skulle försvinna. Men jag måste fortsätta äta omeprazol, annars mår jag illa. Vad kan jag göra för att slippa detta? 

Mia 21


Svar:

Enbart illamående utan halsbränna eller sura uppstötningar är vanligtvis inte reflux. Jag tycker att det är otillfredställande om du står på långtidsbehandling med omeprazol utan att någon undersökning är gjord för att fastställa diagnos. Det gäller ännu mer eftersom jag jag inte uppfattar dina besvär som typiska för reflux. Har gastroskopi gjorts? Om det är så föreslår jag att man går vidare i diagnostiken med en syramätning.




Höh?? Hur fan ska jag göra nu, ska jag fixa tid för ännu en undersökning då? Syramätning, vad är det? Vem ska jag snacka med? Här på vårdcentralen??  Guud vad jobbigt.. Bara jag slipper utföra gastroskopi igen!

Nu går jag och lägger mig, blev plötsligt sååå himla trött på allt.....



Kommentarer

Kommentera!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0